تاریخ: ۱۷ آبان ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۷:۵۱
بازدید: ۱۳۰
کد خبر: ۲۳۵۳۱۱
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
رئیس اتحادیه فروشندگان مصالح ساختمانی خراسان‌جنوبی:

اصلاح ساختار عرضه سیمان در بورس|قیمت‌ها به قبل نرسیده است

‌می‌متالز - رئیس اتحادیه مصالح ساختمانی خراسان‌جنوبی با اشاره به اصلاح ساختار عرضه سیمان در بورس گفت: قیمت سیمان در کشور هر چند کاهش یافته، ولی به قیمت قبل از عرضه در بورس در خراسان جنوبی نرسیده است.

به گزارش می‌متالز، سید امیر حسین علوی اظهارکرد: هر پاکت سیمان باقران در بازار مصالح ساختمانی خراسان‌جنوبی در خرده فروشی حدود ۳۵ هزار تومان و هر پاکت سیمان قاین با هزار تومان افزایش ۳۶ هزار تومان به فروش می‌رسد.

رئیس اتحادیه فروشندگان مصالح ساختمانی بیرجند بیان‌کرد: این قیمت با حساب مالیات بر ارزش افزوده، کرایه حمل و بارگیری و سود قانونی است.


کمبود سیمان نداریم


علوی با اشاره به اینکه بر اساس گزارش‌هایی که از هفته قبل داشته‌ایم کمبود سیمان در خراسان‌جنوبی نداریم، ادامه‌داد: یکی از اقداماتی که در حوزه بازار سیمان رخ داد، اصلاح ساختار عرضه سیمان در بورس بود.

وی گفت: در ابتدایی که سیمان وارد بورس شد افراد باید ۱۰۰ تن خرید می‌کردند که بعد به ۵۰ تن رسید، ولی در حال حاضر با اصلاح ساختار‌ها میتوانند ۱۰ تن نیز خرید کنند که برای مصالح فروشی‌ها میزان مطلوبی است.

رئیس اتحادیه فروشندگان مصالح ساختمانی بیرجند با بیان اینکه البته کسی که می‌خواهد از بورس خریداری کند حتما باید کد بورسی و ... داشته باشد، بیان‌کرد: مساله دیگر این است که در بورس نمی‌توانید کمتر از قیمت کف خریداری کنید.

علوی با اشاره به اینکه قبل از ورود سیمان در بورس قیمت هر کیسه سیمان در خراسان‌جنوبی حدود ۲۲ هزار و ۸۰۰ تومان بود، گفت: بعد از ورود سیمان در بورس قیمت آن در بازار به شدت افزایش پیدا کرد و در برخی از استان‌های کشور به ۸۰ تا ۱۰۰ هزار تومان هم رسید، ولی ما در خراسان‌جنوبی موضوع را مدیریت کردیم و حدود ۳۵ هزار تومان باقی ماند.

وی ادامه‌داد: بعد از شروع به فعالیت دولت جدید و اصلاح برخی از ساختار‌ها قیمت سیمان در سطح کشوری کنترل شد و پایین آمد، ولی هنوز به قیمتی که در خراسان‌جنوبی قبل از ورود در بازار بورس عرضه می‌شد، نرسیده است.


سیستم تولید را به سیستم توزیع متصل کنیم


رئیس اتحادیه فروشندگان مصالح ساختمانی بیرجند گفت: اگر بخواهیم قیمت‌ها را کنترل و حتی کاهش دهیم باید سیستم تولید را به سیستم توزیع متصل کرده و واسطه‌گری و دلال‌بازی را در بازار کاهش دهیم و اینگونه می‌توانیم به کنترل بازار کمک کنیم.

علوی با اشاره به اینکه اگر مردم به جای دلالان از مصالح فروشان سیمان مورد نیاز را خریداری کنند به نفع خودشان هم خواهد بود، بیان‌کرد: میزان سود قانونی مصالح فروشان مشخص و نظارت بر آنان صورت می‌گیرد و مالیات نیز پرداخت می‌کنند، اما بر کار دلالان نه نظارتی وجود دارد و نه مالیاتی پرداخت می‌کنند.

وی با بیان اینکه متأسفانه در بسیاری از بخش‌های اقتصادی سود دلالی حتی از تولید بیشتر شده است، یادآور شد: سودی که مصالح فروشان دارند حتی کفاف هزینه‌های کارگری آنان را نمی‌دهد و میزان آن نیز چندان زیاد نیست.

منبع: تحلیل بازار

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده